onsdag 22 februari 2012


Vill inte ha din ömkan!
Men jag blir glad för din omtanke!


De allra flesta vill inte att människor ska tycka synd om dem. Jag vill det definitvt inte! Skulle jag tänka så då kan jag lika gärna lägga ner projektet livet direkt. Men när man har en kronisk sjukdom så dyker ofta detta upp som ett problem. 

Däremot så tror jag att de allra flesta blir glad och tacksam för lite omtanke.
Det behöver inte vara stora saker, men saker som betyder något. Och hur ska du eller jag som utomstående veta vad som betyder något?? Svaret måste vara en kombination av kommunikation och sunt förnuft. Fråga och prova sig fram.

Själv dras jag ju med MS. Människor kan ibland bli helt förskräckta av detta faktum. Men med lite information så brukar det lugna sig. Jag berättar då att jag bl.a går lite långsammare än andra. Att jag kanske vinglar till emellanåt och att det därför är väldigt skönt för mig att ha någon att "armkroka". Det ger mig en trygghet som gör att jag kan slappna av, vilket i sig gör att jag går bättre.
Jag berättar att jag ibland kan tappa saker, ex porslin och hoppas att den jag berättar detta för förstår att jag är jätte tacksam om jag slipper bära fatet eller koppen över ett golv.
Enkla saker, men betydelsefulla!

Vi med "handikappet/sjukdommen" måste vara öppna och berätta. - Jag har ont nu, jag är svag nu etc.
Vi som vänner/anhöriga osv måste vara öppna för idéer och frågeställningar - Vad vill du, hur kan jag hjälpa dig?

Hur vi än löser problemen på livet väg så är en sak säker.
Vi kan alla hjälpas åt för en godare värld att leva i!



3 kommentarer:

  1. DEt där med tycka synd om & säga floskler som krya på dig eller liknande,det verkar ligga i människans natur på nåt sätt. Vi vill inte bli kränkta och trivs med tryghetsnarkomanin. Det är sällan lätta drabbas av sjukdomar som inte syns som det i själen eller psyket,lättare med sånt som syns som brutna ben eller förkylning. Tror de handlar om att man är rädd och inte vill visa det alla gånger,vissa sjukdomar skrämmer. & så vet man inte hur man skall göra & det är då lättare tycka synd om nån.

    SvaraRadera
  2. Ja där tog du upp ett problem till och det är ju de där sjukdommarna som inte syns och alltså är "svåra" både för dem som har dem och för andra att upptäcka och hantera.

    Men jag ser en skillnad i att "tycka synd om" och att säga "krya på dig". Det senare är en god önskan (förhoppningsvis medveten sådan och inte bara floskler som du säger) men det första att tycka synd om hjälper ju inte ett skvatt, det snarare förlamar en situation.

    Du har helt rätt i att det ofta handlar om okunskap och rädsla. Därför är det så viktigt med kommunikation!

    Tack för att du läser!

    SvaraRadera
  3. Ja,det har du rätt i. Säga krya på dig till nån som är sjuk är en sak,att "tycka synd" om någon bara för att är en sak.Det borde pratas mer om det "osynliga" sjukdomarna.

    SvaraRadera