onsdag 8 februari 2012


Meningen med livet?


Hösten 2004 upplevde jag en skräckmorgon. Jag kom inte ihåg en massa saker som ex var jag brukade parkera bilen vid jobbet, hur jag använde mitt passerkort, var jag brukade hänga mina ytterkläder, lösenordet till datorn osv osv. 

Jag stängde in mig på mitt rum och bara grät. Efter en och en halv timme kom en kvinna in genom dörren. Hon tittade på mig och sa - Du mår inte bra va?
Kort därefter satt jag i ett rum på akuten. Diagnos - utbrändhet!

Jag protesterade högt. Jag känner mig inte utbränd, jag är inte deppig, jag bara har som en eld i min hjärna. Det känns som en allergi där uppe. Jag fick en klapp på ryggen och ett recept i handen tillsammans med en sjukskrivning och remiss till psyket. (Jag själv tror att det var min MS som började på allvar.)

Hur som helst så tålde jag varken ljud eller ljus och flyttade till landstället för att få total lugn och ro. Där började sedan en process.  Utan jobb, utan sociala kontakter, utan uppgift så funderade jag på om mitt liv var värt att leva? 

Jag gick i tre veckor och funderade på meningen med livet. Efter tre veckor av skrivande, funderande och sökande landade jag i ett svar:
Meningen med livet är att det ska levas!
Det finns ingen annan grundmening!

Däremot så är det ju upp till oss själva att fylla livet med mening, att UPPleva livet inte bara leva det. Att leva det och inte bara existera! När vi nu ändå är här så kan vi lika väl göra något av det.
Men det valet är upp till var och en.

Jag lever efter att livet ska UPPlevas! Inte bara genomlevas. Jag samlar minnen till min minnesbank. 
Vad väljer du?


6 kommentarer:

  1. Såå bra skrivet. Och som eget svar om jag bara går till mig själv, jag valde - upplevas - inte bara levas - då jag själv tappade minnet i utbrändhet som du, minnet försvann, allt vart svårt, gick som i ultrarapid, kroppen skrek stopp, stanna upp, rödlyse! Tid för eftertanke och hinna med, hinna ikapp...(Många bakomliggande faktorer till utbrändheten, och depression som följde på det) Det tog lång tid att komma tillbaka från utbrändhet. Kram till dig Anett /Nilla

    SvaraRadera
  2. Ja tyvärr är samhället så idag att vi "måste" hinna med allt för att anses vara lyckliga. Men vår kropp och vårt psyke är inte utvecklat för att klara ett sånt här liv i längden. Det blir sjukdommar och utbrändhet som följd.

    Men förståelsen för detta är inte som den borde vara, och det beror på gamla attityder och okunskap.

    Så kan jag, genom att dela med mig, få någon därute att "förstå" och får någon att inte känna sig "ensam" om det... då gör jag detta med glädje!

    Tack för att du läser Nilla! KRAM

    SvaraRadera
  3. Kikar in ibland,brukar va dålig på kommentera bara.Din blogg är fin & gillar den.
    Kram
    Kim

    SvaraRadera
  4. Nellie Gillesdotter8 februari 2012 kl. 21:58

    Tack för jättefin blogg och för att du delar med dig av dina upplevelser. Ja......meningen med livet är att leva ! Tack för att du påminner om att stanna upp och leva i nuet. Något som jag behöver jobba med varje dag med min rusande ADHD-hjärna. varmaste kramen

    SvaraRadera
  5. Tack Nellie!
    Jag tror att de allra flesta människor behöver påminnas om att leva i nuet, oavsett diagnos. Det handlar om ett sätt att tänka som man måste träna sig på... även jag min vän.
    kramar

    SvaraRadera