onsdag 30 maj 2012



Internationella MS-dagen!




Idag är det internationella MS-dagen!
Multipel Scleros är en neurologisk sjukdom som drabbar på många olika sätt, men som inte alltid syns utanpå.
Något jag vill ta upp denna dag är vikten av lugn och ro!

"Vanliga" människor reagerar på stress genom att bilda bl.a adrenalin. Detta ämne sjunker snabbt och allt blir som vanligt igen.
När en människa med ex MS blir stressad så händer också en massa annat i kroppen vilket kan utlösa både nya skov och ett pseudoskov (skov som inte är nytt utan det är gamla symptom som blossar upp igen).

Stress kan ju vara att hinna med bussen eller något annat som har med "tid" att göra, men än värre är den psykiska stressen....den pressar! Kanske problemen dessutom hopar sig. Då kan det bli ett "skarpt läge" för en människa med ex MS, kroniskt smärta, bokstavskombinationer eller  allvarligt cancersjuka.

För friska männsikor så kanske dessa problem ter sig helt naturliga och inte berör så särskilt mycket. Men en människa med ex MS är betydligt mer känslig för psykiskpress än andra.

Att bli lurad av ett företag som binder upp dig ekonomiskt på ett år, tillsammans med nyinflyttad huggorm under altanen och dessutom ett helt obegripligt nej från kommunen kan omkullkasta hela världen! Den enda vännen i det läget heter Sobril.
Detta med kommunen hade kunnat undvikas om de bara hade ställt frågan "hur tänkte du dig" och på så sätt haft en helt annan grund för sitt ställningstagande. Nu kastar man ur sig ett NEJ utan att fundera mer på saken, trots att detta NEJ ställer ett helt liv på sin spets.

Jag vill påstå att jag är ovanligt stark, det är iaf vad alla sagt till mig under alla mina levnadsår. MEN jag kan påverkas mycket av psykiskttress, situationer som jag inte kan påverka själv. Vissa saker kanske man skulle kunna påverka, men genom att bli så psyiskt pressad så låser sig de möjligheterna. Inte nog med att man blir pressad alltså, man blir bakbunden också.

Min önskan denna internationella MS-dag är att information om kroniskt sjukas psykiska toleransnivå skulle spridas inom alla landsting, kommuner och andra myndigheter.
Detta för att skapa en mer medmänsklig värld, flexiblare handläggning av ärenden där man får lära sig att välja sina uttryck, fundera på konsekvenser av texter och beslut. Att inte utöva myndighetsmakt då det inte behövs!


Tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats att leva i!






2 kommentarer:

  1. *Bra, applåder utifrån publiken* - bildligt talat...

    Och inte heller får man tillsagt sig - att "Återkom när du funderat och ge ditt svar" - det ges ingen tid för något - allt ska gå så in i bomben fort... (jag själv brukar säga så till andra - ge andra tid att återkomma - vilket är uppskattat, få hinna med att fundera och kommma med ett genomtänkt svar)... det är myndigheter mycket dåliga på anser jag. Svar direkt, helst igår, så kan det se ut. Som en ångvält som kör över en. Pangbom. Platt på marken.

    Jag brukar därför själv istället säga ifrån - att *det här behöver jag fundera på så jag återkommer när jag har ett svar*... men det borde vara myndigheten som säger så själv. Ge andra tid. Kan ju vara mycket viktiga livsavgörande saker som ska ges ett svar på.

    På tal om - tid - och stress och press - en del av det...

    *Hejja* vad du är bra Annet! Och du sätter tummar på papper och punkter... Kramis din vän Nilla

    Ps - på tal om annat - jag är med i förening som verkar för anhöriga till våldsdödade - där de försöker arbeta för att informera myndigheter och andra - om att möta människor i grav chock - och hur de blir bemötta och behandlade - som friska/normala - och är helt avstängda, som i trance... också viktigt att sånt kommer fram, det syns inte på ytan, det ögat bara kort snabbt ser... Ds

    SvaraRadera
  2. Ja där sätter Du tummen på en viktig punkt - att ge varandra TID! Att ge tillfälle att göra sig hörd!

    Och det du pratar om, anhöriga till både våldsdödade naturligtvis, men egentligen anhöriga till alla avlidna måste få ett hänsynsfullt bemötande.

    Överhuvudtaget - hänsyn och respekt! Mot alla!!!
    Så blir världen såååå mycket skönare att leva i!

    SvaraRadera