onsdag 16 januari 2013


Stängda dörrar!
Eller dörrar på glänt?



Ju mer jag lär mig av livet, ju mer jag ser, ju mer förstår jag att ett öppet sinne är enda sättet att komma framåt. Att ha ett öppet sinne öppnar upp för livet. Det innebär också i sig att man inte kan stänga dörrar hur som helst. Det är bättre att lämna dem på glänt.

Jag hade en mycket klok chef en period som sa att man inte ska stänga dörrarna för andra människor, dvs man ska inte be dem fara och flyga... även om man skulle tänka det. Nej för en vacker dag möter man dem på ett sätt som man inte kunnat förutse och då kommer man vara glad att man hållit sig lugn och bara dragit till dörren lite.

Detta gäller ju inte bara relationer. Det kan gälla åsikter också.
Om man låser sig vid en åsikt och stänger dörrarna för allt annat, ja då blir det rätt jobbigt när man en dag vill ändra åsikt.

När man är ung då tror man att man har svaren på allt. Men ju mer man lever, ju mer förstår man att saker hela tiden förändras, så även åsikter som man trodde satt som cement.

Jag kanske kan verka "velig" när jag hör något och inte svara direkt vad jag tycker om det. Men när det kommer något nytt till mig så vill jag fundera. Jag vill bolla med mig själv å ena sidan och åt andra sidan.

För mig är inte saker svarta eller vita, det finns så mycket där mellan och jag vill inte missa det. Jag vill inte missa något alls här i livet, bara för att jag låst in mig bakom en dörr som jag själv stängt.

Jag håller allt öppet, för jag vet inte hur morgondagen kommer bli. Blir den si så kan jag välja den ena dörren, blir det så så kan jag välja en annan dörr. För jag har dörrar att välja mellan och dessutom snabbt eftersom de inte är låsta!

 Det betyder ju inte att man måste pröva alla dörrar. Men möjligheten finns och bara det är ju en befrielse i sig! Jag lever, jag har möjligheter och det gör att jag utvecklas och mår bra i den vetskapen.


Så stäng inte dörrar, vad det än är, ställ dem på glänt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar