tisdag 27 mars 2012


Står du alltid för vad du säger om andra människor?



När någon talar illa om andra människor till dig, så vet du i samma stund att nästa gång kan det handla om dig själv!

Kanske var det denna känsla som gjorde mig så illa till mods! När jag under flera dagar tillsammans med en släkting fick höra det ena efter det andra om den ena och den tredje. Egentligen var alla andra idioter på ett eller annat sätt.

Så är det ju naturligtvis inte! Men jag frågade mig varför denna människa måste göra så här och alltid har gjort. Jag vet att jag själv också varit föremål för baktalande av denna, trots att vi har många fina gemensamma nämnare bakåt i tiden.

När människor baktalar andra så brukar det vara av två skäl. Antingen så tror de sig bli större genom att göra andra mindre. Eller så vill de bilda en slags allians/pakt med den de samtalar med. I båda fallen handlar det om människor med låg självkänsla.

Jag har dock genom livets hårda skola lärt mig att sära på allmänt "skitsnack" och på fakta.
Om jag talar om en människas dåliga sidor så är det alltid något jag kan stå för och mitt syfte måste alltid vara att försöka hjälpa den människan på något sätt.

Jag brukar tänka att om de på andra sidan hör mig så ska de veta att det är så här jag upplever det hela och att om jag behöver konfrontera människan det handlar om så kommer jag stå för det jag tycker och känner.

Man behöver inte alltid slänga saker i ansiktet på människor som dessutom kan såra. Men om jag får en direkt fråga så måste jag svara enligt sanningen i mitt hjärta. Och sanningen i mitt hjärta vet att allting har en orsak. Även de som gör andra illa har en orsak till sitt handlande.

Det betyder inte att man ska acceptera beteendet, men man ska veta att det alltid finns en grund, en orsak till det. På något sätt så är det lättare att leva om man tänker så. I alla fall för mig.

Men om vi stärker varandra så att dålig självkänsla dör ut så behövs inte maktmätningar längre.
Tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats att leva i!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar