tisdag 27 mars 2012


Livet ÄR skört!


Jag tänker på människor som fått besked om cancer eller annan livshotande sjukdom. De vet inte hur det kommer gå, det vet bara att det finns en risk att deras liv förkortas.

Enligt statistiken så förkortas livet även för MS patienter, med sju år. Inte pga av själva MSn, men av komplikationer till den... ex lunginflammation. Detta säger statisitken, men ingen vet hur det blir för just mig. Lever jag längre eller kortare?

"Vanliga" människor.... som inte har någon allvarlig sjukdom tänker sällan på livets skörhet. De är upptagna av livet, av planer och av en massa små och stora bekymmer.

Men faktum är att ingen har en garanti för att livet ska fortsätta så som det normalt gör. Man kan bli påkörd, man kan få en tegelpanna i huvudet eller ett träd som faller över en osv osv. Tänker inte dra upp en massa exempel för jag tror ni förstår vad jag menar. Livet ÄR skört!!!

Vad är då fördelen med att få ett besked om att livet kan bli kortare än man tänkt sig? Jo man kan vakna upp så att man kan ta vara på livet in i minsta detalj. Man kanske inte tar de små problemen lika hårt, man är mer förnöjsam över det lilla i vardagen, man gör planer för framtiden men lever mer i nuet än om man inte fått denna väckarklocka.

Kanske vi lever MER än andra just pga att vi inte vet vad som finns där bakom molnen. Är det sol eller är det regn? Det enda vi vet är att vi har en sak gemensamt, det kommer ta slut för oss alla detta jordeliv, skillnaden är bara när.

MEN.... tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats att leva i, av den tid vi har!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar