onsdag 25 januari 2012

Fördommar - inte jag!



Vi ser någon vingla till på gatan. Första tanken som far igenom huvudet är så klart att - Hoppsan, den där har ju fått sig ett järn för mycket!

Vi ser någon som vinglar till och dessutom dyker ner på marken, skakar till lite kanske och verkar inte vilja ta sig upp. Vad far genom huvudet då? - Jo du den där har inte fått sig bara ETT järn för mycket utan rätt många!

Möjligen funderar vi en hastig sväng på om man skulle ta och hjälpa till. Men tänk om personen är alkis, hemlös och har loppor. Eller ännu värre, tänk om han/hon är drogad!? Nä, man tar inte risken helt enkelt..... eller?

Jag klandrar ingen för detta! Anledningen till att jag skriver om det beror på att jag idag vet att många har sjukdommar som kan orsaka både vinglighet och fall. Det finns många med neurologiska sjukdommar som vinglar och faller. Men det kan också bero på annat, ex ren och skär smärta, lågt blodtryck osv kan få sinnena ur balans.

Om du och jag berättar för de vi känner eller pratar med, om vi nästa gång går fram till den som faller... ja då bryter vi detta och sjuka människor kan få känna sig lite mer trygga i vårt samhälle. 

Kunskap tar bort rädsla och utan rädsla får vi en bättre och medmänskligare värld! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar