måndag 24 september 2012



Världens eländen




Som alla unga trodde jag att jag kunde förändra världen bara genom att tycka saker eller lida igenom saker för andras skull.

Ju mer åren gått ju mer har jag insett att världen är ett elände! Helvetet finns ingen annanstans än just här på jorden där lidandet kan vara obeskrivligt, omätbart och ofattbart!

Att ständigt och jämt matas med detta elände gör bara en enda sak.... man mår dåligt eller för att klara av det så blir man "immun" och märker det inte ens. Jag vill ingetdera!

Jag vet att det finns lidande! Jag måste inte SE det för att förstå det. Jag måste inte matas med det via TV, internet och tidningar. Jag vet att det finns och jag vet att det inte är mycket jag kan göra åt det. Idag vet jag det. Hur irriterande den tanken än kan vara!

Istället för att skicka runt bilder på lemlästade djur och utmärglade barn så upplys hellre om var man kan gå med som stödmedlem. Det är det enda man i praktiken kan göra såvida man inte har ork, tid och energi för att arbeta aktivt i dessa föreningar/förbund/organisationer.

Själva bilden som cirkulerar på dagens elände skapar mer ångest än den gör nytta - faktiskt!
De som mår dåligt av bilden vet redan att lidandet finns. De som inte mår dåligt de bryr sig inte i alla fall.
Så låt oss slippa denna mängd av bilder på lidande och låt oss välja om vi vill se det eller ej.

För att uppmärksamma ett aktuellt problem - informera om var och hur man kan hjälpa till. Det måste ju vara det vikiga. Inte att grotta ner i en fruktansvärd bild. En text räcker!

Jag brukar skriva att tillsammans gör vi världen till en bättre plats att leva i. Ja och så är det ju, frågan är ibland bara hur vi gör världen till en bättre plats. Och jag tror på att avhjälpa lidande, inte sprida det vidare!

2 kommentarer:

  1. Jaaa, precksiiis... Bättre DO something, än att bara skicka runt bilder, eller sitta vid ett kaffebord, där inget mer händer isåfall - bara som ett *gnäll runt ett bord* - men det förändrar ingenting. Bättre att gå med i organisationer, bli volontär, bidra ekonomiskt, göra insamlingar osv... kanske ha protestlistor ligga på kaffebordet istället, som sen skickas in till vederbörande... Att visa - vart man kan vända sig med det man tycker och är emot - vägleda - är bättre... än att skicka runt bilder som man bara mår dåligt av, fast man VET - att det finns, man VET att det existerar - och slår man på tvn, så får man all världens eländes elände där också serverat rakt in i vardagsrummet. Och sen sätter vi oss och talar om - det. Men det förändrar ingenting. Det behövs Aktion, Agera, röra på sig, göra något aktivt... *mindre snack, mer verkstad*... Ja jag bara håller med dig jämt i det du tycker och berättar och säger. Om annat - kom på en sak med TV - kan inte tv desto mer, upplysa om vart människor kan vända sig och gå med och vad som finns att påverka? För att göra jorden till en bättre plats att leva på för oss alla... eller måste det bli ännu fler program, där vi ska titta på hur hus och hem blir lyxrustade - eller se flera såpor - eller mer eländesnyheter - utbudet, hur det kan se ut... jag tror, att så länge vi har pengen framför ögonen, så är vi förblindade - för annat som det handlar om. Det gäller även media. Det gäller även kommersiellt, butiker, allting - när pengar vill tjänas som nummer 1 i prioritet.. då faller annat. Pengar förblindar. Och kan slå över till girighet rent utav. Bara dollartecken i ögonen, till sig själv. Då är det fara å färde - annat stängs av. Pengar är roten till mycket av ont. Och är det inte ont emot någon annan levande varelse - så blir det ont emot allas vår jord... osv osv... kanske kom jag ifrån tråden? Tangenterna for iväg och fick slint - :o) ... /Kram Nilla - som nådde fram till en maktlöshet, hur maktlös man är som ensam individ, och gick då med i sammanslutningar.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är så härligt med dina engagerade svar. Visar att det jag skriver ger följdvågor och det känns gott.

    Håller så med dig - mindre snack, mer verkstad!!


    kram :)

    SvaraRadera