torsdag 13 september 2012




Kontrollbehov

När vi säger att någon har kontrollbehov så sätter vi det ofta i samband med en dominant människa som ska bestämma allt. Alltså är kontrollbehov något negativt. 

Man skulle kunna säga att de som behöver ha kontroll är osäkra människor, som genom att ha yttre kontroll kan få ett slags lugn genom att känna att de åtminstone har en viss kontroll på saker och ting.

När en människa är i depression eller allmänt under stress händer det ofta att saker flyttas till perfekt position, saker läggs till rätta, ibland om och om igen. Det är ett sätt att få kontroll.... på i alla fall det som är närmast, det som är hanterbart.
Jag vet, jag har varit där!

Men så tänker jag ett steg längre.... varför är det så viktigt att ha kontroll och är det alltid negativt?

Nej jag tror inte det alltid är negativt. Ta en krissituation där bilen har fått sladd, om du då inte vill ta tillbaka kontrollen så åker du förmodligen av vägen. Jag känner att detta kan översättas till andra delar av livet också, man vill helt enkelt ha tillbaka kontrollen på livet för att öka chansen att överleva.

I grund och botten skulle jag säga att kontrollbehov har att göra med rädslan för att bli sårad på ett eller annat sätt. Fysiskt eller psykiskt. Man vill hålla smärtan borta och man tror.... långt upp i livet, att det faktiskt är möjligt att göra det genom kontroll.

Livet är en resa! Och i denna fas av min resa så har jag insett att jag inte kan ha kontroll, inte den jag iaf trodde jag kunde ha. Jag kan ha viss kontroll på det som är runt mig just i denna stund, men inte mycket mer än så.

Så jag kommer tillbaka gång på gång till det som står på en lapp på min vägg:
JAG  MÅSTE LITA PÅ LIVET!

Det måste du också.....för det finns inget annat val när allt kommer omkring!
Livet är en enda stor risk, men det kan också vara helt underbart! Valet är ditt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar