lördag 8 december 2012



Julkort som gör ont



Satt med min julkortslåda med julkort, adressboken, dekorationer och förra årets julkort från vänner och familj.

Jag tittar på de kort jag har och första tanken är - vilket ska mamma få?
Hon får alltid något speciellt, dels för att jag älskar henne så och dels för att hon älskar julen så.

Men så ser jag plötsligt en lapp som mamma hade skrivit - Min tösabit!
Då sprack hela världen. Mamma är borta sedan två år och kan inte skriva små lappar åt mig längre.
Ändå är det som att hon lägger lappar lite här och var åt mig, som för att jag ska känna att det är som vanligt.

Jag tar mig samman och börjar skriva en lista på de som ska ha julkort.
Jag börjar på sidan med A i min adressbok. Där är en adress överstruken - bortgången. Jag vänder till sidan med B. En adress är överstruken - bortgången.
Så fortsätter det!

Jag inser att ungefär hälften av dem som jag brukade skicka till är borta under en fem-sexårs period.
Det är ju förfärligt!

Men så tittar jag på listan som jag hade fått ihop och inser att det kommit till ungefär lika många.
Det ena ger plats för det andra, men summan är konstant som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Det som har hänt är att många äldre nära och kära har lämnat plats för nya vänner och barnen som nu är så stora så de har sina egna familjer och ska ha egna kort numera.

Livet är i konstant förändring, det är bara att följa med.

Men att julen kan göra ont för många är helt klart. För alla dem som mist någon kär, för alla dem som är ensamma utan familj eller nära vänner, för dem som kanske är sjuka och undrar om det blir fler jular osv.

Så vad jag önskar med detta inlägg är att vi tänker lite extra nu - på våra medmänniskor!
För mig är julen kärlek, gemenskap och generositet - så var generösa med att ge bort just kärlek och gemenskap till andra.
Så kan vi tillsammans göra livet lite lättare att leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar