måndag 25 februari 2013


Hinder eller möjligheter?



Jag har på senare tid haft anledning att se tillbaka på vad jag gjort i mitt liv, ur arbetsinsatsvinkel.
Det är nästan förvånansvärt hur mycket jag gjort när jag väl tänker på det. Nästan lite lustigt att jag inte sett det tidigare.

Inser att jag hållit på med organisation sedan jag var 14 år gammal och att det liksom sitter i ryggmärgen trots att det nu var några år sedan som jag höll på med det som ett "uppdrag".

Så påminns jag också om vad organisation handlar om - att få saker är så bra att de inte kan bli bättre!
Det handlar inte om att man gjort fel, absolut inte. Det handlar om att det som var rätt för 10 år sedan kanske inte fungerar optimalt idag beroende på att omständigheter förändras, människor förändras och utvecklingen i samhället ställer andra krav och ser annorlunda ut.

Vill man som organisation, företag eller förening leva kvar så måste man anpassa sig efter verkligheten. Så enkelt... eller svårt är det.

När jag arbetade inom landstinget och hade ansvar för 36 personer så var en av mina utmaningar att hjälpa dessa genom organisationsförändringar. Jag var inte ens med om att ta sådana beslut, men min uppgift var att verkställa en del av besluten och ändå få personalen att må bra.

Det som är svårt med förändringar är just detta att man vet vad man har men inte vad man får. Det skapar en rädsla och ett motstånd.
Undrar någon varför en misshandlad kvinna stannar hos den som misshandlar? Just det, av samma skäl, hon vet vad hon har men inte vad hon får.

Så man kan säga att det ovissa alltid är mer skrämmande än en dålig verklighet. Det är bara så vi fungerar, vi människor.

Själv har jag varit igenom så många förändringar att jag liksom släppt taget. Jag inser att det är så livet är. Följer man inte med så stannar livet upp.

Man kan välja att se hinder i vägen, eller så kan man välja att se möjligheterna. Kan man komma så långt att man gör denna tankevurpa att se möjligheter istället så vinner man mycket. Då öppnar sig nya möjligheter hela tiden och livet får chans att blomstra.

Det är inte farligt med förändringar, men det är viktigt att man ger sig själv chansen att vara deltaktig i dem.
Så se möjligheterna - inte hindren, så blir livet så mycket roligare.


Tillsammans gör vi världen till en bättre plats att leva i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar