fredag 26 oktober 2012


Trygghet - vad är det?



Skrev i förra inlägget att behovet av trygghet finns över hela världen. Fick reaktioner och har funderat under dagen om vad trygghet egentligen är.

Jag skulle direkt säga att det har med en känsla av säkerhet att göra.
Enligt Mazlows behovstrappa kommer trygghet på trappsteg två. Först kommer ju det basala såsom mat, värme, luft osv.
Men trygghet kommer alltså som nummer två av fem. Intressant!
Hur är det då med trygghet, kan trygghet vara olika saker.... Ja absolut, enligt mitt sätt att se det. Om vi går runt jorden så är nog trygghet väldigt olika saker. En människa som ständigt lever under hot vare sig det är från krig eller vulkanutbrott upplever naturligtvis en större trygghet ex i vårat land. 

Jag skulle säga att trygghet kan utgöras av säkerheten att känna att man har tak över huvudet och mat på bordet.... de där basala behoven alltså.

Men trygghet kan också vara en känsla av att skapa en stabilitet i en värld som inte är det. Vare sig man skapar den tryggheten i sitt hem eller får den via en annan person. Trygghet kan också vara känslan att kunna lita på en annan person.

Men finns det verkligen något som kan vara garanterat förevigt tryggt?
Nej, naturligtvis inte! Ledsen att säga det, men nej!

Ett hem kan brinna ner, en partner kan dö osv.
Så man kan aldrig känna sig trygg då frågar du?

JO! Man kan känna sig trygg - i sig själv!
Det är det enda man vet att man har och när man inte har sig själv... ja då behöver man sig inte heller.
Det är i alla fall för mig en trygghet att tänka att det enda jag vet att jag har är jag själv, så det jag vill ha lägger jag i mig själv - bla trygghet!

Så kontentan måste ju bli - den trygghet du vill ha - skapa den i dig själv!



Men som vanligt - tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats att leva i!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar