söndag 26 augusti 2012



Livet kan ge oss tuffa utmaningar!
Vissa kan kännas outhärdliga.




Men jag tar fasta på att de är just vad jag skrev - utmaningar!

En utmaning är väl något man behöver kämpa för att vända till det man vill?
Om man inte behövde kämpa så vore det ju inte en utmaning eller hur! Och kämpa gör man ofta för att förändra något. I alla fall måste man lägga ner viss energi och kraft i en förändring.

Så varför får vi dessa utmaningar?

Genom åren har jag skapat mig mina egna sanningar och en av mina "sanningar" är just att vi får olika situationer om och om igen för att vi behöver lära oss något. Så länge vi inte lärt oss så får vi dem om och om igen. När vi lärt oss vad utmaningen går ut på OCH ändrat vårt beteende, vår reaktion, vårt handlande till det "rätta" DÅ behöver vi den inte igen.

En av mina utmaningar jag fått är min MS. Jag har det senaste halvåret kommit fram till vad den kan ha kommit av.... min rädsla för att inte ha kontroll på allt och alla situationer. Tappa fotfästet!
Faktum är att ju mer jag släpper på mitt kontrollbehov, ju bättre mår jag i min MS.

En annan av mina utmaningar är att ideligen mista människor omkring mig. Detta med döden är ju verkligen något jag inte kunnat ha kontroll på och jag har kämpat emot så fruktansvärt mot något som jag inte kunnat påverka. Det har också handlat om hur jag tagit dessa dödsfall, hur övergiven och ensam jag känt mig men framför allt hur jag hittat tillbaka till den väg jag är ämnad att gå.

En tredje utmaning jag kämpat med är relationer. Jag (likt många andra) har dragit till mig människor som utmanat mig på olika sätt. Genom att testa min uthållighet, min lojalitet, min livsglädje osv osv. Det jag lärt mig är att vissa människor inte vill förändras, de vill vara negativa i allt. Dessa människor får numera gå på en annan stig än min.
Jag också har lärt mig att vissa människors kyla eller hårda ord egentligen bara handlar om rädsla att bli övergivna, rädsla att inte duga dvs rädsla för att inte vara älskade.



Men frågan är - har DU någon utmaning som kommer till dig om och om igen?
Vad är det och vad vill den lära dig?


Kanske du tragglar med en dålig ekonomi? Vad vill det säga dig? Kanske finns där ett bättre jobb som väntar, kanske det finns ett bättre boende osv som kan vända din situation?

Allt har en mening och ibland måste man lämna plats för det nya som är bättre genom att lämna något gammalt som är sämre.... men som man kanske inte för stunden inser är sämre.

Kanske har du en dålig fysik, en sjukdom som inte ger med sig eller rent av en riktigt allvarlig sjukdom som hotar din blotta existens. Kanske detta upprepar sig om och om igen.
Vad är det då detta vill säga dig? Vad är det din kropp vill säga dig?
Kanske matar du din kropp med fel saker? Kanske matar du din själ med fel saker?


Om din existens hotas kanske det är för att du behöver omvärdera livet totalt sett? Kanske ska du fundera på vad döden innebär?
Som jag ser det så innebär den att du inte får ta med dig någonting av dina materiella ägodelar vilket ju gör dem rätt värdelösa i mina ögon. Det man får ta med sig är det man matat själen med och då är det ju väldigt bra att ha matat den med kärlek både till sig själv men kanske också till andra eller iaf någon annan.
Döden innebär att man knyter ihop kappsäcken och frågan är då vems hand man håller när man gör det. Är det en främling, en älskad eller ingen alls? Valet är faktiskt DITT!

Jag kämpar fortfarande med vissa av mina utmaningar. Det är som att lära sig mattetabellen... man måste traggla och traggla tills det sitter. Men jag är övertygad om att det kommer ge utdelning...bara jag kämpar på! Om jag inte levde efter denna, en av mina sanningar, så vet jag inte om jag skulle orka med alla utmaningar.
Jag måste tro att jag kan övervinna dem, att allt har en mening och att livet kommer bli precis så gott som jag föreställer mig att det kan bli.
Mången drömm har blivit verklighet, att tro är starkt!


...och tillsammans i förståelse kan vi göra världen till en bättre plats att leva i!




2 kommentarer:

  1. Underbart skrivet min vän!!
    Precis på pricken, känner igen mig så, dock inte i MS men i orden runt omkring som du skriver om <3

    Underbaraste vännen <3 <3 <3
    Mina tankar går till dig <3

    SvaraRadera
  2. Kram till dig vännen och tack! <3

    SvaraRadera